Sunday 2 July 2017

Bahasa Melayu Kuno

- Mengikut kenyataan di atas , bahawa bahasa Melayu mempunyai 200 bahasa dalam cabang Nusantara keluarga bahasa Austronesia.
- Bilangan penutur asalnya sederhana iaitu yang tinggal di sekitar Semenanjung Tanah Melayu, kepulauan Riau, dan di Sumatera.
- Mengikut sejarah bahasa Melayu menjadi lingua franca (bahasa perantaraan) di daerah kepulauan Melayu sejak dahulu.
- Bahasa ini dijadikan sebagai bahasa perhubungan antara orang-orang yang tinggal di kepulauan Melayu dan oleh orang-orang yang mendatang, seperti pedagang-pedagang dan pengembara dari Eropah,Asia Barat , India dan China.
- Bahan-bahan sejarah menceritakan kemunculan beberapa buah kerajaan penting, terutama kerajaan-kerajaan Hindu, sejak dari abad pertama tahun Masihi.
- Dengan pengaruh India, terutamanya agama Hindu, maka bahasa Sanskrit , iaitu bahasa agama Hindu dan bahasa kelas atasan, digunakan dengan luasnya.

- Mengikut Ismail Hussein (1966: 10-11), “melalui pengaruh bahasa Sanskrit bahasa Melayu mengalami evolusinya yang pertama. Dari bahasa masyarakat yang agak rendah kebudayaan serta ilmu pengetahuannya, bahasa Melayu mengalami perubahan pertama ke arah bahasa sarjana, yang sanggup menyampaikan idea-idea baharu yang tinggi-tinggi”.

No comments:

Post a Comment