Sunday 2 July 2017

Bahasa Sanskrit

- Pengaruh utama adalah dari segi perbendaharaan kata.
- Banyak perkataan baharu diterima masuk ke dalam bahasa Melayu, iaitu perkataan-perkataan yang menyatakan aspek-aspek kebudayaan dari India dan hal-hal yang belum dialami oleh kaum bumiputera, yang meliputi bidang-bidang seperti: nama bahagian tubuh badan, barang-barang perdagangan, alat perkakas, nama binatang, tumbuh-tumbuhan dan senjata, perkataan-perkataan agama, ilmu pengetahuan, dan berbagai-bagai lagi.
- Antara contoh :
1) Nama tubuh badan – bahu, kepala , muka, dan rupa.
2) Barang perdagangan – neraca, laba, kedai, dan kodi.
3) Alat perkakas – bajan, pili, jala, penjara, dan sutera.
4) Ilmu pengetahuan – guru, pujangga, bahasa, sastera, dan bijaksana.
5) Nama binatang – gajah, singa, serigala, angsa, dan kuda.
6) Tumbuh-tumbuhan – biji, cempaka, cendana, delima, dan kasturi.
7) Senjata – cemeti, sauku(cambuk), dan sena (tentera).
8) Perkataan agama – dosa, surge(syurga), neraka, agama, dan puasa.
- Pengaruh bahasa Sanskrit terhadap bahasa Melayu disebabkan sifat bahasa Melayu yang mudah dibentuk dan dilentur untuk disesuaikan dengan segala keadaan dan keperluan.
- Mengikut sudut sejarah, satu-satunya factor utama yang telah menjadikannya bahasa yang mudah dipelajari, dan diterima sebagai bahasa perhubungan oleh orang-orang daipada berbagai-bagai masyarakt bahasa.
- Istilah ini timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina dalam tahun antara 644 dan 645 Masihi kerana istilah ini baharu dijumpai daripada kesan-kesan sejarah.
- Tulisan itu menyebut orang Mo-lo-yeu yang mengirimkan utusan ke negeri China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja Cina.
- Berlaku perselisihan tulisan ini , ada yang mengatakan di Jambi,Sumatera.

- Bukti konkrit yang pertama tentang bentuk dan sifat bahasa Melayu hanya terdapat sejak tahun 683, dengan terjumpanya beberapa batu bersurat yang mengandungi bahan-bahan bertulis yang mengikut setengah-setengah pendapat ditulis dalam bahasa, yang bentuk dan susunannya dapat dikatakan bahasa Melayu kerana inilah bukti catatan yang tertua.

No comments:

Post a Comment