Wednesday, 23 August 2017

Artikel 2 : Masalah Sosial

Masalah MasalahSosial SosialDi Di Kalangan Kalangan R Remaja emaja
Pf PfMd MdD DAii AiiHj HjYh Yh „ „Prof. Prof. Madya MadyaDr. Dr. Azizi AziziHj Hj. . Yahaya Yahaya „ „Universiti UniversitiTeknologi TeknologiMalaysia Malaysia
PENGENALAN PENGENALAN
„ „Masalah salah laku pelajar semakin serius dan Masalah salah laku pelajar semakin serius dan membimbangkankebelakanganini membimbangkankebelakanganini membimbangkan kebelakangan ini. membimbangkan kebelakangan ini. „ „Kejadian salah laku pelajar seperti bergaduh, Kejadian salah laku pelajar seperti bergaduh, bhbkklhk bhbkklhkmenyerang, mem bunuh, membakar sekolah kerap menyerang, mem bunuh, membakar sekolah kerap dipaparkan diakhbar dipaparkan diakhbar--akbar. akbar. „ „Salah laku pelajar hangat diperkatakan dan Salah laku pelajar hangat diperkatakan dan mendapat perhatian daripada segenap lapisan mendapat perhatian daripada segenap lapisan masyarakat kerana mereka bakal pewaris dan masyarakat kerana mereka bakal pewaris dan penentu pembangunan negara penentu pembangunan negara
„ „Pada masa lalu masalah disiplin pelajar sekolah Pada masa lalu masalah disiplin pelajar sekolah hanyaberkisardisekitarkenakalanmerekaseperti hanyaberkisardisekitarkenakalanmerekaseperti hanya berkisar di sekitar kenakalan mereka seperti hanya berkisar di sekitar kenakalan mereka seperti melawan guru, melanggar peraturan kelas, tidak melawan guru, melanggar peraturan kelas, tidak memenuhikeperluankerjasekolahmerosakkan memenuhikeperluankerjasekolahmerosakkan memenuhi keperluan kerja sekolah, merosakkan memenuhi keperluan kerja sekolah, merosakkan harta benda awam, ponteng sekolah, merokok, harta benda awam, ponteng sekolah, merokok, melepak tiada kekemasan diri dan sebagainya. melepak tiada kekemasan diri dan sebagainya. pgy pgy „ „Namun sejak akhir ini tingkah laku mereka Namun sejak akhir ini tingkah laku mereka semakin berani dengan melakukan pelabagai salah semakin berani dengan melakukan pelabagai salah gpg gpg laku dan jenayah berat termasuklah mencederakan laku dan jenayah berat termasuklah mencederakan orang, membunuh, merogol, menyamun, orang, membunuh, merogol, menyamun, / /menonton video lucah, berzina /berkhalwat  dan menonton video lucah, berzina /berkhalwat  dan sebagainya sebagainya
DALAM KEKALUTAN SEPERTI INI … DALAM KEKALUTAN SEPERTI INI …
„ „Siapakah yang harus Siapakah yang harus pyg pyg dipersalahkan? dipersalahkan? „ „Siapakah yang harus Siapakah yang harus bertanggungjawab? bertanggungjawab? bertanggungjawab? bertanggungjawab? „ „Bagaimanakah Boleh terjadi? Bagaimanakah Boleh terjadi? gj gj „ „Apakah yang perlu dilakukan? Apakah yang perlu dilakukan?
LATAR BELAKANG MASALAH LATAR BELAKANG MASALAH
„ „Dasar pendidikan telah digubal dan disesuaikan dari Dasar pendidikan telah digubal dan disesuaikan dari ktkiktktit ktkiktktitmasa ke semasa untuk meningkatkan mutu sistem masa ke semasa untuk meningkatkan mutu sistem pendidikan bagi memenuhi keperluan semasa dan akan pendidikan bagi memenuhi keperluan semasa dan akan datang. datang. g g
„ „Konsep dan proses pendidikan juga telah merangkumi Konsep dan proses pendidikan juga telah merangkumi kilkjibikhlk kilkjibikhlkaspe k intelek, jasmani serta pembinaan akhlak yang aspe k intelek, jasmani serta pembinaan akhlak yang mulia, berani, hormat menghormati dan mulia, berani, hormat menghormati dan memperkembangkan potensi individu hingga ke memperkembangkan potensi individu hingga ke pgpgg pgpgg peingkat optimum bagi menjadikan mereka rakyat yang peingkat optimum bagi menjadikan mereka rakyat yang berguna kepada masyarakat dan negara. berguna kepada masyarakat dan negara.
„ „Namun begitu keberkesanan daripada pendidikan yang Namun begitu keberkesanan daripada pendidikan yang gppyg gppyg diharapkan tidak dapat membentuk sahsiah dan diharapkan tidak dapat membentuk sahsiah dan peribadi pelajar yang diharapkan. peribadi pelajar yang diharapkan. „ „Tanpa menuding mana Tanpa menuding mana--mana pihak, setiap individu mana pihak, setiap individu perlu insaf bahawa delikuensi dan keruntuhan akhlak perlu insaf bahawa delikuensi dan keruntuhan akhlak ljdkdkildbhi ljdkdkildbhipe lajar menandakan ada kesilapan pada bahagian pe lajar menandakan ada kesilapan pada bahagian tertentu dalam pendidikan samada formal dan tidak tertentu dalam pendidikan samada formal dan tidak formal formal formal. formal. „ „Masyarakat juga perlu insaf bahawa pendidikan Masyarakat juga perlu insaf bahawa pendidikan bukanlahtugaspihaktertentutetapiadalahamanahdan bukanlahtugaspihaktertentutetapiadalahamanahdan bukanlah tugas pihak tertentu tetapi adalah amanah dan bukanlah tugas pihak tertentu tetapi adalah amanah dan tanggungjawab semua meliputi individu, ibu bapa, tanggungjawab semua meliputi individu, ibu bapa, kepimpinan masyarakat dan negara kepimpinan masyarakat dan negara
„ „Rancangan Malaysia ke 7 (1995 Rancangan Malaysia ke 7 (1995--2000) 2000) kbiljdh1995 kbiljdh1995mencatat kan bilangan remaja pada tahun 1995 mencatat kan bilangan remaja pada tahun 1995 ialah kira ialah kira--kira 19.2 % daripada keseluruhan kira 19.2 % daripada keseluruhan ddkMli ddkMlipen duduk Malaysia. pen duduk Malaysia. „ „Menjelang tahun 2020 bilangan ini akan Menjelang tahun 2020 bilangan ini akan bertambah kepada 20 juta orang. bertambah kepada 20 juta orang. „ „Kedudukan ini menjadikan remaja sebagai satu Kedudukan ini menjadikan remaja sebagai satu jjg jjg kumpulan penting dalam meneraju masa depan kumpulan penting dalam meneraju masa depan negara. negara. g g „ „Tindakan pencegahan perlu dilakukan segera Tindakan pencegahan perlu dilakukan segera untukmembendunglebihramailagipelajar untukmembendunglebihramailagipelajar untuk membendung lebih ramai lagi pelajar untuk membendung lebih ramai lagi pelajar terjebak dengan keruntuhan moral. terjebak dengan keruntuhan moral.
Hirerki Peratusan keterlibatan salahlaku Remaja Johor BilJenisSalahlakuDarjahketerlibatan(%) BilJenis Salah lakuDarjah keterlibatan (%) 1Lepak49.9 2Bergaduh48.8 3Baca/tontonbahan/ceritalucah29.7 3Baca/tonton bahan /cerita lucah29.7 4Bertumbuk24.6 5Memberontak22.8 6Vandalisme17.9 7Merokok16.1 8Minumarak10.6 9Gangsterisme8.3 10Peras ugut7.3 11Bercumbuan/khalwat6.2 12Lari dari rumah4.9 13ilkhl/39 13Pil khayal/ectacy3.9 14Menghisap dadah/ganja3.6 15Konsi gelap3.2 16Persetubuhanharam19 16Persetubuhan haram1.9 17Melacurkan diri1.3 18Hamil/gugurkan kandungan0.7
Keterlibatan Salah laku Remaja Melayu Johor
BilJenisSalahLakuKeterlibatanRemajaMelayu BilJenis Salah LakuKeterlibatan Remaja Melayu (%) 1Menghisap dadah75.9 2Merokok837 2Merokok83.7 3Gangsterisme66.7 4Kongsi gelap58.5 5Merosakkan harta awam71.6 6Bercumbu/khalwat64.4 7Perasugut76.5 7Peras ugut76.5 8Memberontak58.4 9Baca/tonton bahan lucah73.7 10Pil khayal/ectacy68.3 11Bergaduh76.7 12Bertumbuk80.6 13Lari rumah75.0 14Lepak76.2
Bilangan pesalah dibawah umur 18 tahun mengikut daerah, Negeri  Johor 1997 gd,NgJ997
DaerahBilangan Pesalah % Johor Bahru Kota Tinggi 174 (32.2) 95 (17.6) Batu Pahat Muar Mersing 87(16.1) 55(10.2) 43(80) Mersing Kluang Pontian 43(8.0) 40(7.4) 31(5.8) Pontian Segamat 31(5.8) 14(0.7) Jumlah Besar539 Sumber: Jabatan Kebajikan Masyarakat
Jadual 2.: Tangkapan juvana terlibat djhh1990hi1997 dengan jenayah tahun 1990 hingga 1997
JenisJenayah19901991199219931994199519961997 Jenis Jenayah19901991199219931994199519961997
Bunuh 6717141272626 Samun51236062515868108 Rogol28253750667095117 Mendera8458112112103154263357 Pecah Rumah485317482539430472399523 Mencuri7095048279699302,1341,1301,065
JlhB1363934153517461592289519992196 Jumlah Besar1,3639341,5351,7461,5922,8951,9992,196
„ „Usahamembenterasgejalasosialpelajarsekolah Usahamembenterasgejalasosialpelajarsekolah „ „Usaha membenteras gejala sosial pelajar sekolah Usaha membenteras gejala sosial pelajar sekolah perlu dibuat secara serius kerana ia perlu dibuat secara serius kerana ia mengakibatkankerosakansosialdan mengakibatkankerosakansosialdan mengakibatkan kerosakan sosial dan mengakibatkan kerosakan sosial dan menjejaskan kestabilan dan keharmonian sosiao menjejaskan kestabilan dan keharmonian sosiaoekonomi negara. ekonomi negara. g g „ „Kesungguhan kerajaan dalam menangani gejala Kesungguhan kerajaan dalam menangani gejala sosial merupakan satu usaha positif untuk sosial merupakan satu usaha positif untuk pp pp mengawal tingkah laku pelajar. mengawal tingkah laku pelajar. „ „Pelbagai program dan cadangan telah diutarakan Pelbagai program dan cadangan telah diutarakan gpgg gpgg dan dilaksanakan melalui seminar, diskusi dan dan dilaksanakan melalui seminar, diskusi dan bengkel. bengkel.
„ „Kerajaanjgatelahmengelarkanperntkan Kerajaanjgatelahmengelarkanperntkan „ „Kerajaan juga telah mengeluarkan peruntukan Kerajaan juga telah mengeluarkan peruntukan yang besar bagi menjalankan program untuk yang besar bagi menjalankan program untuk remajasepertirakanmudaRemajaBebasTanpa remajasepertirakanmudaRemajaBebasTanpa remaja seperti rakan muda, Remaja Bebas Tanpa remaja seperti rakan muda, Remaja Bebas Tanpa AIDS (PROSTAR), Remaja Sakinah, Bina Diri AIDS (PROSTAR), Remaja Sakinah, Bina Diri dan sebagainya. dan sebagainya. gy gy „ „Namun usaha yang dijalan masih dipersoalkan Namun usaha yang dijalan masih dipersoalkan kerana ia masih tidak mampu untuk kerana ia masih tidak mampu untuk p p membendung salah laku pelajar sehingga membendung salah laku pelajar sehingga timbulnya cadangan untuk melaksanakan timbulnya cadangan untuk melaksanakan perintah berkurung kepada remaja pada waktu perintah berkurung kepada remaja pada waktu malam. malam.
FAKTOR FAKTOR--FAKTOR  DELIKUENSI FAKTOR  DELIKUENSI UN UN
„ „Faktor Faktor ––faktor yang mepengaruhi delikuensi faktor yang mepengaruhi delikuensi pljrditij pljrditij pelajar. ditinjau : pelajar. ditinjau :1. 1.Faktor Ekologi Keluarga Faktor Ekologi Keluarga 2. 2.Sekolah Sekolah 3. 3.Rakan Sebaya Rakan Sebaya y y 4. 4.Media massa/Internet Media massa/Internet 5 5Modenisasi Modenisasi 5 .5 .Modenisasi. Modenisasi.
FaktorEkologiKeluarga FaktorEkologiKeluarga Faktor Ekologi Keluarga Faktor Ekologi Keluarga
1. 1.Faktor sosio Faktor sosio--ekonomi keluarga ekonomi keluarga ––pendapatan, pendapatan, pendidikanpekerjaanTempattinggalstruktur pendidikanpekerjaanTempattinggalstruktur pendidikan, pekerjaan, Tempat tinggal, struktur pendidikan, pekerjaan, Tempat tinggal, struktur keluarga. keluarga. Plibhlikldljlil Plibhlikldljlil 2. 2.Penglibatan ahli keluarga dalam gejala sosial Penglibatan ahli keluarga dalam gejala sosial penagihan dadah, minum arak, merokok, penagihan dadah, minum arak, merokok, mencederakan orang, kaki perempuan. mencederakan orang, kaki perempuan.
„ „Hubungankomunikasidankasihsayang Hubungankomunikasidankasihsayang– – Hubungan komunikasi dan kasih sayang Hubungan komunikasi dan kasih sayang kurang komunikasi dan kasih sayang. kurang komunikasi dan kasih sayang.
„ „Gaya keibubapaan Gaya keibubapaan ––sokongan, dorongan , sokongan, dorongan , kawalan, perhatian, pengawasan, memberi kawalan, perhatian, pengawasan, memberi awaa,peata,pegawasa,ebe awaa,peata,pegawasa,ebe kebebasan, permissive (membenarkan) kebebasan, permissive (membenarkan)
„ „Pengabaian keluarga Pengabaian keluarga ––pengasingan pengasingan
„ „Keruntuhan rumahtangga Keruntuhan rumahtangga ––perceraian, perceraian, perpisahandanpergaduhanibubapa perpisahandanpergaduhanibubapa perpisahan dan pergaduhan ibu bapa perpisahan dan pergaduhan ibu bapa
Faktor Ekologi Sekolah Faktor Ekologi Sekolah
1 1Tekananyangdihadapiolehpelajardisekolah Tekananyangdihadapiolehpelajardisekolah 1 .1 .Tekanan yang dihadapi oleh pelajar di sekolah Tekanan yang dihadapi oleh pelajar di sekolah -tekanan guru, pembelajaran, rakan tekanan guru, pembelajaran, rakan--rakan dan rakan dan peraturan peraturan peraturan. peraturan. 2. 2.Konflik jiwa, pemberontakan batin dan rasa Konflik jiwa, pemberontakan batin dan rasa tidakpuashatipelajarterhadapundang tidakpuashatipelajarterhadapundang tidak puas hati pelajar terhadap undang tidak puas hati pelajar terhadap undangundang dan dasar pendidikan menyebabkan undang dan dasar pendidikan menyebabkan merekamelakukanperkara merekamelakukanperkaraperkaradiluar perkaradiluar mereka melakukan perkara mereka melakukan perkara-perkara diluar perkara diluar jangkaan. jangkaan.
FaktorRakanSebaya FaktorRakanSebaya Faktor Rakan Sebaya Faktor Rakan Sebaya
„ „Menyumbangkepadaberlakunyasalahlaku Menyumbangkepadaberlakunyasalahlaku „ „Menyumbang kepada berlakunya salah laku Menyumbang kepada berlakunya salah laku terutama kepada pelajar terutama kepada pelajar--pelajar yang tercicir pelajar yang tercicir dalampelajarandanmengalamimasalahkeluarga dalampelajarandanmengalamimasalahkeluarga dalam pelajaran dan mengalami masalah keluarga dalam pelajaran dan mengalami masalah keluarga „ „Rakan sebaya boleh mencorak personaliti Rakan sebaya boleh mencorak personaliti individu individu individu. individu. „ „Justeru itu ibu bapa perlu tahu dengan siapa Justeru itu ibu bapa perlu tahu dengan siapa kkbk kkbkana k mereka berkawan ana k mereka berkawan
FAKTOR MEDIA MASSA/INTERNET FAKTOR MEDIA MASSA/INTERNET /NN /NN
„ „Internet Internet– –kesanburukmudahmemperolehi kesanburukmudahmemperolehi „ „Internet Internet kesan buruk. mudah memperolehi kesan buruk. mudah memperolehi makumat/gambar berunsur negatif. makumat/gambar berunsur negatif. „ „Unsurganasseramlucahdanmelalaikan Unsurganasseramlucahdanmelalaikan „ „Unsur ganas, seram, lucah dan melalaikan. Unsur ganas, seram, lucah dan melalaikan. „ „Boleh menjerumuskan remaja kepada penipuan Boleh menjerumuskan remaja kepada penipuan dkhikdk dkhikdk dan akhirnya terperangkap dengan seks terutama dan akhirnya terperangkap dengan seks terutama melalui chating. melalui chating.
Faktormodenisasi Faktormodenisasi Faktor modenisasi Faktor modenisasi
„ „Prosestransformasidansosialdalammayarakat Prosestransformasidansosialdalammayarakat „ „Proses transformasi dan sosial dalam mayarakat Proses transformasi dan sosial dalam mayarakat sebagai kesan daripada perindustrian. sebagai kesan daripada perindustrian. „ „Masyarakattradisionalmenggantikanatau Masyarakattradisionalmenggantikanatau „ „Masyarakat tradisional menggantikan atau Masyarakat tradisional menggantikan atau memodenkan sikap, autoriti, hubungan dan memodenkan sikap, autoriti, hubungan dan nilai nilainilailamakepadanilaibaru nilailamakepadanilaibaru nilai nilai-nilai lama kepada nilai baru. nilai lama kepada nilai baru. „ „Gaya hidup dan tradisi berubah kepada cara  Gaya hidup dan tradisi berubah kepada cara  hiddiibhkil hiddiibhkil hidup moden seiring pertumbuhan kilang, pusat hidup moden seiring pertumbuhan kilang, pusat hiburan, taman hiburan, taman--taman tema. taman tema.
FAKTORAGAMA FAKTORAGAMA FAKTOR AGAMA FAKTOR AGAMA
„ „Tidakmenitikberatkanagama Tidakmenitikberatkanagama „ „Tidak menitik beratkan agama Tidak menitik beratkan agama „ „Mengkesampingkan agama demi mengejar Mengkesampingkan agama demi mengejar modenisasi modenisasi modenisasi modenisasi „ „Kekurangan dan kelemahan iman Kekurangan dan kelemahan iman
STRATEGI STRATEGI STRATEGI STRATEGI KddPkh KddPkh„ „Kesedaran dan Pengukuhan Kesedaran dan Pengukuhan SitSkKl SitSkKl„ „Sistem Sokongan Keluarga Sistem Sokongan Keluarga
KesedarandanPengukuhan KesedarandanPengukuhan Kesedaran dan Pengukuhan Kesedaran dan Pengukuhan
„ „kepadakeluarga kepadakeluarga– –ibubapaanak ibubapaanak-anakdan anakdan „ „kepada keluarga kepada keluarga ibu bapa, anak ibu bapa, anakanak dan anak dan masyarakat secara berterusan. Program masyarakat secara berterusan. Program berbentukpendidikandanpembelajaran berbentukpendidikandanpembelajaran berbentuk pendidikan dan pembelajaran berbentuk pendidikan dan pembelajaran antaranya : antaranya :„ „Terapikeluarga Terapikeluarga „ „Terapi keluarga Terapi keluarga „ „Kemahiran keibubapaan Kemahiran keibubapaan „ „Kaunseling keluarga dan remaja Kaunseling keluarga dan remaja
SistemSokonganKeluarga SistemSokonganKeluarga Sistem Sokongan Keluarga Sistem Sokongan Keluarga
„ „Sokongan melalui sistem Sokongan melalui sistem „ „Sokongan melalui sistem Sokongan melalui sistem pendidikan. pendidikan. 1 1Menyediakanpusatkhidmatsokonganpelajar Menyediakanpusatkhidmatsokonganpelajar 1 .1 .Menyediakan pusat khidmat sokongan pelajar Menyediakan pusat khidmat sokongan pelajar dan kaunseling disekolah  yang lebih berkesan dan kaunseling disekolah  yang lebih berkesan danproaktif danproaktif dan proaktif  dan proaktif  2. 2.Menyediakan program Menyediakan program--program yang boleh program yang boleh bkhihljlh bkhihljlhmem bentuk sahsiah pelajar secara menyeluruh. mem bentuk sahsiah pelajar secara menyeluruh.
„ „Sokongan melalui pembiayaan Sokongan melalui pembiayaan „ „Sokongan melalui pembiayaan Sokongan melalui pembiayaan kepada keluarga yang kepada keluarga yang berpendapatan rendah berpendapatan rendah berpendapatan rendah berpendapatan rendah.. 1. 1.Mengenalpasti pelajar Mengenalpasti pelajar--pelajat dari golongan pelajat dari golongan bddhMbi bddhMbiyang berpendapatan rendah. Memberi yang berpendapatan rendah. Memberi sokongan dan dorongan berbentuk kewangan sokongan dan dorongan berbentuk kewangan dlkdidikk dlkdidikk dan moral untuk pendidikan mereka. dan moral untuk pendidikan mereka. 2. 2.Menyalurkan bantuan modal, kemahiran atau Menyalurkan bantuan modal, kemahiran atau pengetahuan kepada keluarga mereka bagi pengetahuan kepada keluarga mereka bagi meningkatkan pendapatan meningkatkan pendapatan
Sokongan Melalui sistem Komuniti Sokongan Melalui sistem Komuniti „ „Sokongan Melalui sistem Komuniti Sokongan Melalui sistem Komuniti „ „Berasaskan program kemasyarakatan setempat Berasaskan program kemasyarakatan setempat „ „Bersama Bersama--sama bertanggungjawab memelihara sama bertanggungjawab memelihara keharmonian ahli komuniti keharmonian ahli komuniti „ „Konsep saling memerluka dan lengkap Konsep saling memerluka dan lengkap melengkapi. Memabantu, membimbing, melengkapi. Memabantu, membimbing, eegap.eaba,ebbg, eegap.eaba,ebbg, menasihati anak menasihati anak--anak remaja di dalam komuniti anak remaja di dalam komuniti mereka. mereka. „ „Aktiviti kemuafakatan bagi mengeratkan Aktiviti kemuafakatan bagi mengeratkan hubungankekeluargaandankomuniti hubungankekeluargaandankomuniti hubungan kekeluargaan dan komuniti. hubungan kekeluargaan dan komuniti.
RUMUSAN RUMUSAN RUMUSAN RUMUSAN
„ „Remaja/pelajarmerupakanasetnegara,penyambung Remaja/pelajarmerupakanasetnegara,penyambung Remaja /pelajar merupakan aset negara, penyambung Remaja /pelajar merupakan aset negara, penyambung warisan dan masa depan negara. warisan dan masa depan negara. „ „Remaja pada alaf ini berhadapan dengan cabaran yang Remaja pada alaf ini berhadapan dengan cabaran yang jppgyg jppgyg sangat hebat, berhadapan dengan teknologi dan sangat hebat, berhadapan dengan teknologi dan modenisasi. modenisasi. „ „Keluarga, sekolah, komuniti, pemimpin dan kerajaan Keluarga, sekolah, komuniti, pemimpin dan kerajaan harus sama harus sama--sama berganding bahu membentuk sahsiah sama berganding bahu membentuk sahsiah diri pelajar dari terjerumus kepada keruntuhan akhlak diri pelajar dari terjerumus kepada keruntuhan akhlak yang boleh memusnahkan masa depan negara. yang boleh memusnahkan masa depan negara.
SALAH SIAPA? SALAH SIAPA?
KURANGAGAMA? KURANGAGAMA? KURANG AGAMA? KURANG AGAMA?
MUNGKINTIDAK? MUNGKINTIDAK? MUNGKIN TIDAK? MUNGKIN TIDAK?
Asyiknya… Asyiknya… Asyiknya… Asyiknya…
Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa?
TidakPercaya? TidakPercaya? Tidak Percaya? Tidak Percaya?
Macamtakpercaya! Macamtakpercaya! Macam tak percaya! Macam tak percaya!
SungguhkurangAsam! SungguhkurangAsam! Sungguh kurang Asam! Sungguh kurang Asam!
Kenapa?terkejut? Kenapa?terkejut? Kenapa? terkejut? Kenapa? terkejut?
Adaorangintip? Adaorangintip? Ada orang intip? Ada orang intip?
TakpahamJantanNie TakpahamJantanNie Tak paham Jantan Nie Tak paham Jantan Nie
Hah!Tidakkk Hah!Tidakkk Hah ! Tidakkk Hah ! Tidakkk
Ya Allah! Apa Ya Allah! Apa Yang Aku lakukan Yang Aku lakukan
KESIAN KESIAN KESIAN KESIAN
SEKIAN SEKIAN SEKIAN SEKIAN
SG SG SEKADAR RENUNGAN SEKADAR RENUNGAN
TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment